SESSİZ SATIŞ DANIŞMANI : AMBALAJ

Üretim tüketim ve aralarındaki bağ olan pazarlama günümüz toplumunun en hızlı büyüyen sektörlerinden ve en büyük ihtiyaçlarından biri durumundadır. İnsanlığın tüketim eylemleri her geçen gün çeşitlenerek artmaya devam etmektedir. Tüm bu sarmalda tüketilen ürünlerin tercih edilebilirliğinin yüksek olması ise üretici kesimlerinin en büyük hedefleri arasındadır. Bu üretici kesimleri tüketici tarafında daha fazla tercih edilmek için birçok açıdan pazarlama taktikleri kullanmaktadır. Bu taktiklerden biri ise ürün pazarlamasındaki görsel şov olan sessiz satış elemanları ambalajlardır.

Ambalaj; ürünlerin taşınması, korunması, müşteriye ulaştırılması aşamasında ortaya çıkan sarma, kutulama ihtiyacından meydana gelmiş ve zamanla boyutlanmış ürünlerin bütünüdür desek yanlış bir söylem yapmış olmayız. Birçok ihtiyacın birleşimi ile ortaya çıktıktan sonra ürünlerin görselliğinin kullanımına etkileri zaman içerisinde kendisini göstermiştir. Üretici firmalar tercih edilebilmek adına denedikleri yollarda ambalajın etkilerini fark etmiş ve ambalajın aslında içeriğindeki ürünü sözel, görsel ve gizil iletişim araçlarını kullanarak tüketiciye pazarladığı ortaya çıkmıştır.

Aynı zamanda ürünlerin korunmasında, paketleme ile kullanım arasında var olan sürenin olabildiğince sağlıklı uzaması yine ambalaj sektörünün bir getirisidir.

Tüketimin hızla artan bir grafiği olduğunu göz önüne aldığımızda ambalajın direkt olarak pazarlamanın vazgeçilmez bir parçası olduğunu görebiliriz. Günümüzde tüketiciler seç al yöntemleri ile satış temsilcileri ile değil ürünün kendisi ile karşı karşıya kalmaktadır ve tüketimin ihtiyacın yanında pek çok faktör tercihlerinde etkili olmaktadır. Örneğin firma ve marka imajı, anlık istekler, yaşam tarzını destekleyen ürünler görülebilir. Ayrıca plansız yapılan alışverişlerde en büyük etkenlerden biri sessiz satış elemanı dediğimiz ambalajlardır. Tüketiciyi anlık olarak etkilemesi içeriğindeki ürün ile ilgili kısa ve öz bilgiler içermesi bir ürünün pazarlanması ve alıcıya ulaştırılmasında ilk faktörler arasındadır.

Ambalaj Tasarımı ve Önemi Nedir?


Sessiz satış elemanı ambalajlar tüketici üzerinde ilk izlenimi oluşturduğu için satıcı firmaların tasarımlarını yaparken oldukça hassas ve özenli davrandığı görülmektedir. Bu tasarımların oluşturulmasında satılacak ürünün işlevi göze alınarak insan psikolojisinin etkileri gözlenir. Örneğin bir yiyecek firmasının ambalajlarında kırmızı, turuncu gibi renkleri kullanması bilinçaltında açlık hissini oluşturması baz alınarak yapılmakta ve günümüzde pek çok örneği görülmektedir.

Kozmetik ürünlerinin ambalajlarının tasarımlarında özellikle kadınlara güç hissi veren kırmızı tonlarının kullanımı, durgunluk, dinginlik ve temizlik hissi veren mavi tonlarının yerini alması pazarlamada ambalaj tasarımının derinlemesine örneklerini göz önüne serer. Diğer yandan ilaç kutusu ambalaj tasarımlarına göz attığımızda yoğunluğun beyaz renk üzerinde toplandığını fark ederiz ve bu da beyazın saflığı, temizliği ve yeni başlangıçları temsil eden tarafının kullanıldığını bizlere gösteriyor.

Biraz daha tasarımların derinlerine inecek olursak gıda sektörü ambalaj tasarımlarında pazarlanan gıdaların obezite karşıtı kalori hesaplamalarına dikkat çeken küçük sloganlara yer verdiğini, minik bir tablo üzerinde besin değerlerini paylaşarak sağlıklı yanlarını öne çıkardığını görebiliyoruz. Tabi bunların yanında gıda sektöründe yiyeceklerin içeriğinde kullanılan malzemelerin dolgun görselleri ile göze hitapları da oldukça dikkat çekiyor. Ambalaj tasarımlarını yaparken pazarlanacak, saklanıp korunacak olan gıdaların tüm özelliklerinin oldukça iyi bilinmesi gerekiyor. Örneğin bazı ambalajlarda ürün içeriğine dair saklama tüyolarının da yer alıyor olması bu ürünlerin tüketici tarafından alımına ikna sürecini hızlandırmaktadır.

Sektörel Firmalar ve Ambalaj Bağlantısı


Gıda sektörünün devasa şekilde büyük olduğunu göz önüne alırsak ambalajların da her bir alan için ayrıntılı incelemelerinin yapılması gerektiği kanısına varmış oluruz. Öyle ki ambalaj tasarımı simetrik denge ile birlikte grafiklerin yoğun harmanlanması sonucu istenilen öğeleri bir araya getirerek sonuca ulaşır. Öyle ki gıda sektörü günümüz tüketim toplumunun en büyük tüketim ögesi konumundadır. Bu tüketim içeriğinde bir çok alana yayılsa da gıda sektörünün temel amacı açlık hissinin yarattığı yapı taşlarını tamamlamaktır. Gıda sektörü kendi içerisinde yiyecek ve içecekler olarak ikiye bölersek yiyecekleri de birden fazla kategoride birçok alanda ele alabiliriz. Örneğin yiyecekler hazır gıdalar, uzun süreli kullanıma sahip olan kuru gıdalar, fast food dediğimiz hızlı tüketim gerektiren gıdalar gibi zamana göre; tatlı, tuzlu, acı,ekşi gibi tadına göre; bakliyatlar, unlu gıdalar, sebzeler, meyveler ve işlenmiş gıdalar olarak türüne göre sınıflarsak bu sınıflardan sadece birkaçını saymış oluruz. Bu denli çeşitli bir sektörün içinde tabii ambalaj ile paketleme, koruma ve taşıma konusu da detaylı bir şekilde incelenir.

Gıda sektörünün içeriğinde yiyecek ve içecekler olarak baktığımızda içecek sektörü başlı başına büyük bir tüketici kitlesine sahiptir. İçecek seçiminde susuzluk ve doyum hissi tüketiciyi çeken ve tüketimi arttıran faktörlere sahiptir.

İçecek ambalaj tasarımlarında içeriğinde yer alan doğal faktörlerin, mineral seviyelerinin ve sıvı haznesinin boyutları açıklayıcı bir şekilde yazıldıktan sonra içeriğine uygun renklerin kullanıldığı çarpıcı görsellerle desteklenir. Ayrıca içecek sektöründe özellikle kutu ambalajların üzerinde ambalaj içinde yer alan ürünün içeriğinde var olan yapılar, meyve veya sebze haznesi, kullanılan ürün miktarları, kalori hesaplamaları bunların çarpıcı ve minimalize edilmiş görselleri de yer alır.

Kozmetik sektöründe ambalaj tasarımları diğer sektörlere oranla bir adım daha öndedir çünkü kozmetik görsel algıları ve değişimleri önemli oranda içerisinde bulunduran bir alandır. Kozmetikte beklentiler gıda, ilaç vb sektörlerin yanı sıra görselliğin somut boyutlarda yükseltildiği bir grafiğin öne serilmesidir. Bu sebeple özellikle kozmetik sektörünün makyaj alanında seçilen ambalaj tasarımları tüketiciyi kendine bağlayacak şekilde tasarlanmalıdır. Kozmetik alanının içeriğinde ambalajlar tüketiciye içeriğindeki ürünün istenilen değişikliğe gözle görülebilir şekilde ulaşılabileceğini gösterecek şekilde planlanmalıdır. Bu doğrultuda kullanılan görseller açık ve anlaşılır, aynı zamanda göze hitap edecek şekilde tasarlanmalıdır.

Tabii görsel algının yanında kozmetik alanının yapı taşlarından biri sağlığa uygun ürünler kullanılmasıdır. Bunlar da ambalaj üzerinde açık ve anlaşılır bir şekilde ifade edilmelidir. Örneğin ürün içeriğinde kullanılan kimyasal madde oranları, ürün içeriğinde yer alan formüllerdeki bileşenlerin yüzdelikleri ve kullanım alanları ürün ambalajına göre düzenli bir şekilde yazılır.

Kozmetiğin yanında sağlık sektöründe ambalaj tasarımı her ne kadar arka plandaymış gibi gözükse de psikolojik etmenleri incelendiğinde tüketiciye sessiz pazarlamanın yanında rahatlama ve sakinleşme hissi vermesi açısından önemli bir yere sahiptir. Sağlık sektöründe ambalaj tasarımı beyaz tabanlar esas alınarak yapılır ve ilaç içerikleri çok fazla ambalaj üzerinde bulunmadan rahatlatıcı bir havada yapılır. Ayrıca sağlık sektöründe ambalaj tasarımı pazarlama ayağının yanında koruma ve saklama konusunda da oldukça önemlidir. İlaçların dış etmenlere karşı korunmasında, kullanım sürelerinin uzamasında ambalaj kullanımı önemli faktörler arasındadır.

ARTREK VE AMBALAJ TASARIMI

ARTREK KİMDİR?


Artrek birbirinden farklı ve önemli projelere imza atmış, 2003 yılında İstanbul’da tam hizmet reklam ajansı statüsünde yola çıkmış bir reklam ajansıdır. 19 yıllık deneyimi ile Artrek, çalışmalarını her geçen gün artan hedef kitlesine, düzenli ve özverili yaklaşımı ile seslenerek sürdürmeye devam etmektedir.

İstanbul’un ödüllü reklam ajansı Artrek ellinin üzerinde firma ile ve yüz ellinin üzerinde projesi ile deneyimlerini heybesine katarak ilerlemekte, ambalaj tasarımından marka oluşumuna kadar geniş yelpazede pek çok alanda hizmet vermeye devam etmektedir. Bu hizmetleri ile bir çok alanda başarıları ödüllendilmiş ve olumlu motiveler Artrek reklam ajansının doğru yolda olduğunu gözler önüne sermiştir.

ARTREK AMBALAJ TASARIMI


İstanbul’un ödüllü ambalaj tasarım ajansı Artrek, derinlemesine incelediğimiz ambalaj tasarımı konusunda öncelikle üretilen ve saklanacak, korunup taşınacak ürünün sektörel özelliklerini araştırarak çalışmalarına başlar.

Ürünün özelliklerini öğrendikten sonra üretici firmaların sessiz satış danışmanı ambalajlardan neler beklediği konusu üzerinde yoğunlaşılır. Her firmanın ürünleri üretirken ve tüketiciye ulaştırma aşamasında mutlaka ama mutlaka belli başlı kriterleri, beklentileri ve tabii firmasal özellikleri (logo, renk vb) vardır.

Örneğin ilaç kutusu ambalajı tasarımı hedefleyen bir firmayı göz önüne alalım. Firmada beklenti ilacın satılıp pazarlanmasından önce korunması ve doğru kullanıcıya ulaştırılana kadar stabil bir ortamda saklanması üzerine yoğunlaşır. Artrek ambalaj tasarımı uzmanlığı ile bu beklentinin farkında olarak ilaç kutusu ambalaj tasarımlarında üretici firmanın beklentileri ve sağlık gibi önemli bir konunun hassaslığı ile çalışmalarını sürdürerek gerekli tasarımları yapar.

Diğer bir sektör olan kozmetik sektörüne Artrek ambalaj tasarım ajansının yaklaşımları yine detaylı incelemelere dayanır. Sağlık sektörü ve ilaç kutusu tasarımı konusu ile hem benzer hem de birçok farklı alanı bulunan kozmetik sektöründe yine ürün detaylı olarak incelenir ve hedef kitlesi belirlenir. Daha sonra ürünün ulaşmayı hedeflediği kitlenin ihtiyaçları belirlenir ve incelemeler yapılır. Üretici firmaların ürün ile ulaşmak istedikleri hedef kitle aralığı, satış potansiyelleri ve kullanıcı devamlılığının sağlanması için gerekli olan nitelikler ölçülür. Bu ölçülerde yer alan rakamların nasıl daha ileriye gideceği ve tabii sessiz satış danışmanı olan ambalajların etkilerinin nasıl arttırılabileceği konuları üzerinde çalışmalar yürütülür. Öncesinde de bahsettiğimiz gibi ambalaj sektörü anlık olarak satıcıyı etkileme ve ilk izlenimi verme potansiyeline sahiptir.Bu sebeple de kozmetik sektöründe tasarlanacak olan ambalajların tüketiciyi kendine çekmesi ve kullanımı arttırması gerekmektedir. Artrek tüm bu etmenleri göz önünde bulundurarak yaptığı çalışmaların kozmetik alanında yapılan ambalaj tasarımlarını görselliği, renk seçimleri ve tabii sağlıkla doğru orantılı bir etmen olan uzun süre korunabilmesi şartlarını göz önünde bulundurur. Örnek verecek olursak bir rimel markasının ambalaj tasarımlarında tüketicinin rimelden beklentisinin ön plana alınması, bu beklenti sonuçlarının görsellerle desteklenmesi, seçilen renk tonlarının göz çevresinde kullanılan ürün için olduğu göz önünde tutularak daha soft tonlar tercih edilmesi diyebiliriz. Tabii bunun yanında tasarlanacak olan ambalaj tasarımlarının uzun süre koruyucu etkiye sahip olması da beklenmektedir. Bu da bizlere Artrek ambalaj tasarımının yaptığı çalışmaların gerekliliğini, ambalaj tasarımlarının aslında kozmetik sektörünün her alanında birden fazla faktör tarafından desteklenmesinin kaçınılmaz sebepleri olduğunu göstermektedir.

Bunlara ek olarak gıda sektörü dev bir sektördür ve binlerce alanı vardır. Gıdaların tüketim özelliklerine göre korunabilmesi, saklanabilmesinin yanında gıda sektörünün devamlılığının da öncelikli kriterlerden olduğu bilinen bir konudur. Bu sebeple gıda sektöründe önce alan bilgisi çok önemlidir. Ambalaj tasarımı yapılacak olan alanın içerisinde yer alan ürünlerin bilinmesi, bu ürünlerin saklanması ve muhafaza edilmesi konusunda nelere ihtiyaç olduğu detaylı araştırılır, sonrasında bu araştırmaların sonuçları birleştirilerek ambalaj tasarımı yapılmaya başlanır. Gıda sektörünün bir alt dalı olan yiyecek sektörü için yapılacak olan ambalaj tasarımlarında ödüllü ambalaj tasarım ajansı Artrek, öncelikle yiyeceklerin tüm özelliklerini farklı kriterlere göre grafik ile yorumladıktan sonra ambalaj için gerekli olan ihtiyaçları ve tüketicinin ihtiyaçlarını göz önüne alarak ambalaj tasarımına başlar. Yiyecek sektörü tüketicilerde açlık hissi ile doğru orantılı devam ettiği için sessiz satış danışmanı ambalajlara çekicilik görevi de yüklenmektedir.

Artrek ödüllü ambalaj tasarım ajansı üretici istekleri doğrultusunda ambalajlara bu görevi de yüklemektedir. Ve dolayısıyla satışlarda beklenen pazarlama amaçlarına hizmet etme seviyesi artmaktadır. Yiyecek sektörünün ambalaj tasarlama konusunda en büyük özelliklerinden biri de büyüklük ile birlikte gelen rekabettir. Aynı kulvarlarda yarışan birçok ürün arasından tercih edilme oranının artması ve tabii satış rakamlarının da artması buna bağlıdır. Yiyecek sektöründe ilk an ve izlenim ile tüketiciye ulaşma artar. Bu sebeple yiyecek sektöründe ambalaj tasarımı oldukça önemlidir. Aynı durum içecek sektörü için de geçerlidir. İçecek sektörü insanda susama hissi üzerinden yoğunlaşır. Bu his üzerine birçok çeşit ile yeni ürünler üretilir ve pazarlaması yapılır. Bu pazarlama alanında tıpkı yiyecek sektöründe olduğu gibi ilk an ve izlenim önemli bir yere sahiptir. Bu alanda Artrek ödüllü ambalaj tasarım alanı içecek üreticisi firmalar ile üretilen ürünün hedef kitlesini baz alarak çalışmalarına başlar. Tabii diğer sektörlerde olduğu gibi içecek sektöründe de ambalaj tasarımının asıl alanı ürününün korunması, saklanması ve taşınmasıdır.

Aynı zamanda içecek sektöründe yiyecek sektöründe olduğu gibi rekabet oldukça ön plandadır. Bu rekabetin üzerinde sessiz satış danışmanı ambalajlar reklamın ilk ayağı olarak önemli bir yere sahiptir. Tüketicinin dikkatinin ürünün üzerine çekilmesini ve tabii pazarlamalarının yapılmasını kolaylaştırır.

İçecek sektörünün yan dalı olan kahve sektörü günümüz alışveriş dünyasında ve tüketim ağında giderek artan ve büyüyen bir yere sahiptir. Kahve tüketimi insanlar arasında günlük rutinler arasına girmiş ve yerini artarak büyümeye de devam etmektedir. Tabii bu tüketim büyümesi ve güncellemesi kahve sektöründe de rekabeti, reklam ağının artarak çoğalmasını ve ilerlemesini beraberinde getirmektedir.

Kahve sektöründe de ambalaj tasarımı oldukça önemli bir yere sahiptir. Öyle ki günlük yoğun olarak kullanılan kahve kullanıcılar arasında bir rutine oturtulur ve bu rutin içerisinde tercih edilen ürün olunabilmesi kahve üreticileri ve kahve alanında pazarlama için önemli bir yere sahiptir.

Bu rutin oluşurken kahve ambalajları ve tabii sessiz satış danışmanlığı ile reklam ayağı ön plana çıkar. Rutin üzerinde kahve ambalajları tüketiciye ilk izlenimi verdikten sonra planlananın yanında alışılagelmiş bir bilgi de çıkarır.Ve tabi kahvenin uzun süre bozulmadan korunmasını da ambalajlar gerçekleştirmektedir. Sade ve rahatlatıcı renkler, kullanımı artırmak için ve içeriğinde yer alan bilgilerin tüketiciye ulaşması için gerekli olan satış bilgileri de sessiz satış danışmanı ambalajlar ile sağlanmaktadır.

Tüm bu incelemeler arasında baktığımızda kullandığımız her ürünün bir ambalaja sahip olduğunu ve bu ambalajların aslında bize kullandığımız ürün hakkında nitelikli bilgiler verdiğini, ön değerlendirmeler yaptığını, pazarlama alanının ve reklam içeriklerinin vazgeçilmez bir parçası olduğunu görmekteyiz. Küçük bir parçaymış gibi gözüken ama incelendiğinde bizi birden çok alanda karşılayan ambalaj sektörü derinine indikçe önemini gözler önüne sermektedir. Artrek reklam ajansı da bu hassaslık ve önemin farkında olarak çalışmalarına devam etmektedir. Araştırmalarını bu kıstaslar eşiğinde öncelikle beklentiler doğrultusunda ilerleyerek yürütmeye başlamakta ve tabii ürün içeriğinin her noktası araştırmalara eklenmektedir.

Çalışmaları ise gözle görülür derecede tüketiciye ulaşmış ve bu ulaşmaları üç ayrı ödül ile desteklenmiştir. Desteklenmeye de devam etmektedir. Sessiz satış danışmanı ambalajlar günümüzün hızla büyüyen tüketim toplumunun ana hatlarından biridir ve yeri büyümeye devam etmektedir.