İlk izlenimler çok önemlidir ve ambalajınız genellikle tüketicinin ürünle ilk tanışmasıdır. Konu böyle olunca da ürün ambalajı, üreticilerin asla gözden kaçırmaması gereken bir unsurdur.

Ambalajlama her türden ürün için gereklidir, temel olarak bir ürünün markasını oluşturma ve tüketiciler ile fabrikalar arasında bağlılık yaratma sürecidir. Konu markanın görselliğine geldiğinde, ürün ve ambalaj tasarımının birbirleriyle uyumlu olması ürünün pazarlanması için son derece önemlidir.

Ürün ve ambalaj tasarımı arasındaki tutarlılık markanın kimliğini oluşturur ve tasarım ne kadar başarılı ve göze çarpıcıysa markayı da bir o kadar güçlendirir. Diğer rakiplerden bir adım önde olmak ve tüketiciyi cezbetmek için ambalajı tasarlayan kişi, tüketiciyi ürünü satın almaya çekebilecek ambalaj tasarımının türü konusunda bilgi sahibi olmalıdır.

Tasarımın piyasadaki diğer tasarımlarla aynı seviyede olup olamayacağını ve ürün ambalajına uygulanan tasarımın çevredeki ortama uygunluğunun da belirlenmesi gerekiyor. Ayrıca tüketiciye yönelik yanlış bilgilerin önüne geçmek için ürüne ilişkin bir bilgi içermesi gerekmektedir. 


Ambalaj Tasarımı

     Ambalajı tasarlarken dikkat edilmesi gereken ve kritik olan bir diğer konu, müşterilerin ambalaj tasarımına bakarak o ürünün belirli bir markaya ait olduğunu anlayabilmesidir. Görünüm, stil, renkler, şekil ve diğer özellikler, kişinin markasını diğerlerinden ayırt etmesine yardımcı olur ve böylece bir markaya alışmış veya satın almak isteyen tüketicilerin markayı kolayca bulmasını sağlar. Eğer ambalaj tasarımı ve marka birbiriyle uyum içindeyse, markaya aşinalığı olan müşterilerin tercihi o yönde olacaktır. Bu da onlarca ürün arasından başarılı bir tasarımın ön plana çıkmasını ve satın alınma olasılığının daha yüksek olmasını sağlayacaktır. Pazarlama ve ürünü diğer rakip markalardan farklılaştırma açısından ambalaj gerçekten önemlidir. Benzer ürün türleriyle dolu bir dünyada göz alıcı bir tasarım bir tüketicinin bir ürünü ilk kez satın almayı seçmesinin nedeni olabilir. Dahası, ürünün tat, performans, özellikler, dayanıklılık, kullanılabilirlik veya diğer faktörler açısından beklenileni yerine getirmesi, tüketiciler tarafından devam eden seçimin belirlenmesine büyük ölçüde yardımcı olur. Fakat unutulmamalıdır ki bütün önem ambalajın görselliğinde değildir. Görsellik kadar ambalajın içerisindeki ürünü iyi ve sağlıklı bir şekilde koruması da önemlidir. Ürünün ambalajı son derece başarılı da olsa kötü bir paketleme o ürünün pazarlanmasını ve satışlarını aşağı çeker. Ürünün pazarlanması için elbette müşterilerin memnuniyeti son derece önemli bir role sahiptir. 

     Peki müşteriler neleri görmek isterler? Müşteriler görselliğin yanı sıra dürüstlük ve özgünlük de isterler. Başka bir deyişle, ambalajın üzerinde etiketlenen ürünün, içindeki ürünle aynı olduğundan emin olmak isterler. Bunun olması için şirketler, paketin her zaman güvenilir görünmesini sağlamalıdır. Bu, paketin en kaliteli malzemelerden yapıldığından emin olarak sağlanılabilir. İyi paketleme aynı zamanda şirketin kişiliğini, kimliğini de yansıtmalıdır. Bir şirket çevre dostu ve modernse, ambalaj da geri dönüştürülebilir ve yenilikçi olmalıdır. Pazarlama söz konusu olduğunda bir logonun hayati bir rol oynadığı gerçeği inkar edilemez, ancak görsel olarak çekici bir paketin müşteriler üzerindeki etkisi karşılaştırılamaz. Müşteriler bir ürünü olumlu bir şeyle ilişkilendirmek isterler ve ambalaj tasarımı genellikle akıllarına gelen ilk şeydir. Tüketicilerin ürünle ilgili karar verme sürecinin neredeyse üçte biri yalnızca ambalajlamaya dayanmaktadır. Bunlara ek olarak, “İyi bir ambalaj tasarımı neden bu kadar önemli?” sorusuna sırayla şu cevapları verebiliriz: 


•Ürünü korur

En temel düzeyde ürün ambalajı, içindeki ürünü koruma amaçlıdır. Bu yüzden ürün ambalajı sağlam ve güvenilir olmalıdır. Tüketiciler, ürünlerinin tam olarak amaçlandığı gibi rağbet görmesini bekler; güvenilir ve koruyucu bir ürün ambalajı, tam da bunu sağlamanın en iyi yoludur.


•Ürün hakkında bilgi verir ve tanıtır

Ambalaj tasarımı, sunulan ürünün net bir mesajını göndermeli ve hedef kitleyle bağlantı kurmalıdır. Bilgiler pratik bir şekilde erişilebilir, okunulabilir ve bir bakışta yorumlanması kolay olmalıdır. Ürün ambalajının bir başka işlevsel yönü, içindeki ürünü nasıl tanıttığı ve sergilemeye sunduğudur. Birçok ürün, özellikle gıda ürünleri, ambalajın üzerinde içindekilerin ve bileşenlerin bir tanımını ve beslenme değerlerini, oranlarını içerir. Bir başka ürün ambalajları, ürünün nasıl kurulacağı veya kullanılacağını barındıran talimatları ve kullanım kılavuzunu içerir. Ürünle ilgili önemli bilgilerin görüntülenmesi, müşteri memnuniyetini artırır. Alıcı ne satın aldığını ne kadar iyi anlarsa, söz konusu satın alma işleminden memnun olma olasılığı o kadar artar. Ürünü beklentilerini doğru bir şekilde karşıladığını görebilmek, müşteri memnuniyetini ve satın alma olasılığını artırabilir. İyi bir ambalaj tasarımı şu gibi soruları cevaplamalıdır:


 * Hedef tüketici kim?

 * Ürün niçin ve nasıl kullanılır?

 * Üretici hakkında nasıl daha fazla bilgi edinirim?

 * Son kullanım tarihi ne zaman?

 * Ürün nasıl korunmalı ve saklanmalı? 


•Markalaştırır

Aslında ambalaj formunun, üzerindeki yazı stillerinin altında markanın kimliği gizlidir ve marka hakkında izlenimler verir. Orijinallik ve akılda kalıcılık, iyi bir markanın temel bileşenleridir. Tasarım sadece ürünü değil aynı zamanda firmayı ve markayı da yansıtmalıdır. Akılda kalıcı bir marka, müşterilerde bir etki uyandıracak ve marka bilinirliği oluşturmaya ve popüler olmasına yardımcı olacaktır.


•Müşterileri cezbeder

Görsellik, yalnızca ürünün kalitesini temsil etmekle kalmaz, aynı zamanda ister ilginç, ister otantik veya çekici olsun, net bir mesaj sunmalıdır. Ürün ambalajının önemi düşünüldüğünde, tüketicinin istek ve ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmak çok önemlidir. Sonuçta herhangi bir ürün yaratmanın temel amacı, müşterileri çekmek ve onları ürününüzü satın almaya teşvik etmektir. İlk izlenimler satın alma süreci için çok önemli olduğundan, göz alıcı tasarıma sahip ürün ambalajı, ürünün alıcılarına ulaşmada uzun bir yol kat edebilir. Tüketicilerin ilgisini çekecek ve onları ürünü almaya teşvik edecek bir stil ve renkler seçmek, kaliteli ambalaj malzemeleri seçmek kadar önemlidir. Ürün ambalajı, ürünün içindeki ürünün ve bir bütün olarak markanın yansımasıdır. Bu nedenle, ürün ambalajı tasarlarken birçok marka, ambalajlarının çekici olmasını sağlamak için tüketicilerin istek ve ihtiyaçları doğrultusunda kapsamlı araştırmalar yapar. 


•Ürünü rakiplerinden farklı kılar 

Tasarım, ambalajlamada önemli bir faktördür. Kaliteli bir ambalaj tasarımı, potansiyel müşterileri çekebilir ve ürünü rakiplerinden ayırabilir. Birçok pazarlamacı genellikle benzer ürünleri raflarda gruplandırır, bu nedenle ürünleri rekabetten ayırma ihtiyacı son derece önemlidir. İyi yapılmış, başarılı ve göz alıcı bir ambalaj tasarımı, tam da bunu yapmanın harika bir yoludur. Ambalajın boyutu ve şekli raftaki diğer ürünlerle benzer olsa da, tasarım farklı olmalıdır. Ambalaj için seçilen renkler, yazı tipleri ve stil, ürünü diğerlerinden kolayca ayırmasına yardımcı olur. Ambalaj tasarımı haricinde bir diğer önemli madde de ambalajın işlevselliğidir. Ambalaj tasarımında kullanılan şekil ve malzeme, bir markayı diğerinden ayırt etmeye yardımcı olabilir ve bir ürünün ne kadar başarılı olacağı konusunda belirleyici bir faktör olabilir. Bir ambalajın başarısı ise ürünü sattırabilme yeteneği ile doğru orantılıdır.


ArtRek Ambalaj Tasarım Ajansı

Ajansımız farklı çizgisi, hızlı ve kaliteli çalışma anlayışıyla kısa sürede genişleyen müşteri portföyüne ulaştı. 2003 yılından itibaren müşterilerine 'ambalaj tasarımı' hizmeti vermeye başlayan ARTREK, nitelikli projelere imza attı. Bu çerçevede hizmet yelpazemiz; bir kartvizit çalışmasından marka yaratmaya, mevcut marka/lar için reklam ve tanıtım fikirleri geliştirme ve uygulamadan, doğru zamanda, doğru mecralarda yer alarak pazardaki rakipleri arasından sıyrılmasına destek vermeye kadar uzanır.